Your cart
Close Alternative Icon

Guide - starta din marknadsföring

Arrow Thin Left Icon Arrow Thin Right Icon

Hur väcker du intresse och når rätt person? Det kommer vi förklara, då många kan se marknadsföring som ett svårt område, speciellt utan tidigare kunskap. Det är viktigt att inte vara rädd, du behöver inte vara en specialist på området för att starta upp din marknadsföring. Så länge du gör rätt research om marknaden, ditt företag samt bygger grunden rätt så kommer de hjälpa dig att generera mer kunder. Vi kommer guida dig genom grunderna.

 

“Vad syftet är och hur du håller upp engagemanget till ditt företag - handlar i huvudsak inte om sälj”

 

Sätt upp mätbara objektiv och KPI:er

Första steget är att sätta upp tydliga mätbara mål genom Key Performance Indicators(KPI). KPI är mått på hur du kan följa hur kampanjen har gått. Du kan fråga dig själv “vad är det jag vill få ut av min marknadsföring och hur ska jag möta mina framgångar?”. Om du har flera olika mål så kommer du behöva olika taktiker för att uppnå de olika målen. När du sätter upp mål är det effektivt att följa “SMART”-modellen:

 

SPECIFIC - MEASURABLE - ASSIGNABLE - REALISTIC - TIME RELATED

 

Skapa en person för ditt varumärke

Nästa steg är att se ut vilken typ av publik du vill nå ut till. Då är det viktigt att tänka på ålder, kön och plats de är baserade på. Ställ dig själv frågor som, vad läser de? Vilka webbsidor använder de? Vart skulle de leta om de var ute efter dina tjänster eller produkter? Skulle de till exempel läsa reviews om ditt företag eller fråga experter eller vänner? Du behöver veta utan och innan om vem din ideala klient är och acceptera att du inte kan vara allas cup of tea. Välj 3-5 olika personligheter och gör en tydlig bild av vem de är, presentera sedan detta för dina kollegor i företaget så att ni alla håller samma vision i allt från service till marknadsföring.

Studera dina konkurrenter

Nästa steg är att göra en SWOT-analys. Detta inkluderar att se på dina konkurrenter och se vad är deras styrkor, svagheter, möjligheter och hur de är en konkurrent/hot för ditt företag. Detta kommer hjälpa dig att se hur du är unik och kan sticka ut när du marknadsför ditt företag.

 

"Statistik har visat på att år 2020 använde 51% av världens befolkning sociala medier."

Sätt din budget

Sista steget när det kommer till strategi är att sätta en budget. Det finns mycket du kan göra som är gratis eller kostar väldigt lite, oavsett är det är viktigt att hålla koll så du inte spenderar pengar mållöst. Det finns strategier du kan dra nytta av för att få dig på rätt bana, såsom SOSTAC: situation, objektiv, strategi, taktik, handling och kontroll. Att lära känna denna strategi på djupet kommer du i längden att kunna
dra nytta av.

Välj dina sociala medier plattformar

Statistik har visat på att år 2020 använde 51% av världens befolkning sociala medier, en siffra som ökade med 10.5% från 2019 till 2020. Så frågan är vilken plattform skulle gynna dig mest?

Du ska alltid ha ett syfte med varje val du gör. Gå därför tillbaka till de personorna du skapade och se vilka plattformar de använder sig av, de är där du ska skapa konton för ditt företag. Generellt sätt är Facebook och Instagram de mest effektiva medierna. Statistik visar att Facebook generellt används av de från medelåldern och äldre, 72% av 39-42 åringar, jämfört med Instagram där det endast är 40%, däremot är åldrarna 18-29 på 64%. Viktigt att tänka på är att endast investera pengar och tid i det som faktiskt genererar något till ditt företag.

 

Investera i digital reklam

Sociala medier är gratis att använda men det finns verktyg som som du med en budget kan använda dig av för marknadsföring på plattformarna. Genom både Instagram och Facebook kan du på ett smidigt sätt
nå rätt målgrupp och område genom din marknadsföring.

Om du redan har en publik på Facebook som passar din målgrupp kan du använda dig av deras “lookalike audience” verktyg vilket gör att nya kunder liknande dina nuvarande kommer kunna se ditt innehåll. Det går också att använda sig av Pay-per-click marknadsföring, som kan hjälpa dig att komma högre upp på Google när personer söker på ord som kopplas till ditt företag. Det finns många tutorials på detta på nätet att söka efter, många som är gratis. Det kan vara värt att lägga tid på att förstå detta.

Maila din databas

Dina sociala medier och hemsida kommer fokusera på att generera nya kunder till ditt företag, men det är viktigt att inte glömma de kunder som du redan har. För att bibehålla och få de att komma tillbaka är det bra att maila dem. Det kan vara mail om erbjudanden eller nyheter om ditt företag. Det finns billiga alternativ till databaser som enkelt kan hjälpa dig med mallar för nyhetsbrev att maila ut till din nuvarande publik.

Nödvändiga verktyg

Bygg en hemsida - om du inte har en redan är detta ett av de viktigaste plattformarna. Det kan låta uppenbart, men just i den estetiska branschen skulle du bli chockad över hur många företag som faktiskt inte har en digital plattform med deras visioner och utbud av behandlingar. Din hemsida kommer vara som ditt shoppingfönster. Det finns många gratis eller billiga alternativ till att öppna en hemsida, det behöver inte vara dyrt.

Du kan i början endast öppna en Instagram men detta kommer få dig att spendera oeffektiv tid istället för att ha en hemsida. På hemsidan finns stående information om ditt företag, priser och behandlingar. En annan viktig sak att tänka på är att du inte äger Instagram, det kan komma att stängas ned imorgon medan du har mer kontroll över din hemsida.

Efter att du har startat upp din hemsida är det av vikt att använda dig av SEO, detta hjälper dig att komma högre upp på Google när någon söker på ord som relaterar till dina tjänster. Notera att detta är gratis och enkelt.

Leave a comment