Your cart
Close Alternative Icon

Hur driver man en klinik under COVID - 19 pandemin?

Arrow Thin Left Icon Arrow Thin Right Icon
Hur driver man en klinik under COVID - 19 pandemin?

De bästa tipsen från injicerare inom estetik branschen under dessa utmanande tider


Coronaviruset har i samtidigt som detta skrivs klassats som en global pandemi. Något som har fått ett tragiskt utbrott över hela världen och dödat tusentals människor. Vissa branscher klarar av att jobba hemifrån utan någon större påverkan. Dock blir den estetiska branschen lidande då vi är beroende av klienter som kommer till kliniken. Så frågan är då, vad kan du göra för att fortsätta driva din klinik? I denna artikel berättar några från den estetiska injektions branschen i Storbritannien deras syn på pandemin som nu pågår och vad de rekommenderar dig att göra just nu. 

 

 

Stänga kliniken 

I Sverige har vi i nuläget inte lika hårda restriktioner som Storbritannien, där har de tyvärr inte mycket mer val än att stänga sina kliniker. Dr Vincent Wong är en av de som har valt att stänga sin klinik, han ser det som ett naturligt val, både för sin egen och sina klienters säkerhet och hälsa. Hans klinik är belägen i London, det stället i Storbritannien som har mest smittade i nuläget. I samband med att deras regering rekommenderade befolkningen att stanna hemma, fick dr. Wong ett flertal om och avbokningar. Då han själv är i riskgruppen efter en operation i lungorna för 2 år sedan, ser han det som en självklarhet att prioritera sin och sina medmänniskors hälsa i detta läge.

En annan person som fått stänga sin nystartade klinik är Dija Ayodele. Hon ansåg att det inte fanns något sätt att ha kontroll över sina klienters säkerhet och hälsa under det rådande läget. Dock säger hon också att hon fått oerhört mycket stöd efter detta beslut, hon är också säker på att efter denna kris kommer relationen till hennes klienter som väljer att stanna hos henne kommer vara starkare än någonsin. 

 

Virtuella konsultationer

Något som kan vara bra att börja med för att skapa och behålla relationen till dina klienter är att erbjuda konsultationer över video, detta både för injektioner och hudvård. Konsultationer online kan vara en utmaning och något skrämmande, men här är de bästa tipsen.

  • Va förberedd, det är viktigt att du har tillgång till bra internet och hög kvalite på ljud och ljus för bästa service. 
  • Ha tålamod, var tydlig med att denna typ av konsultation är något  limiterat det går till exempel inte att känna hud struktur genom en skärm, vissa saker kan då bli missledande. Det kan också vara mer tidskrävande än en vanlig konsultation, så se till att tiden finns.
  • Använd positivt kroppsspråk, se till att sitta rakryggad med ett leende på läpparna, detta visar ditt engagemang, det kan förstärkas med passande handgester. 
  • Va förstående, det här kan vara en helt ny upplevelse för vissa, se till att förmedla trygghet och att klienten sitter på ett konfidentiellt säkert ställe med bra ljud och ljus.
  • Ha tillgång till dator och mobil, när video samtalet hålls på en datorskärm finns möjlighet att samtidigt ta emot bilder via din mobil, för bästa vägledning och rekommendation.


Uppmuntra till klientens säkerhet

Rekommendera handsprit och användning av handskar i offentliga sammanhang. Ge också gärna tips på hur dina klienter kan förbättra sin hälsa och hålla sig friska. Bra saker att göra rekommendera är supplement som C- vitamin och zink i kombination med en hälsosam livsstil. Pandemin kan också skapa mycket ångest och stress, därav är det bra att meditera eller gå på en promenad. 

 

 

Utveckla ditt företag

Många av dina klienter kommer vilja spara på sina pengar när framtiden är oviss, då är det viktigt att hålla ett engagemang uppe trots att de inte gör lika många behandlingar. Nu är det en bra tid att se över vad du kan göra i detta läge. Kan du posta produkter eller kan du lära ut hemma tips för att hålla huden fin? Fundera också över om det finns det områden som du under en lång tid inte hunnit med att utveckla. Nu är tiden, uppdatera hemsidan, sociala medier, eller börja jobba på en framtida business plan. Det viktigaste av allt, försök att inte oroa dig, vi alla är i samma båt, det är nu tiden finns att hjälpa varandra. 





“ Det viktigaste i nuläget är att hålla en kontakt med dina klienter, det är en tid att fokusera på relationer och inte försäljning. Detta är något jag tror att du kommer vinna på i längden. Jag skulle få alla att känna att vi är i det här tillsammans genom att skicka ett videomeddelande till 50 av mina nära klienter så de känner sig uppskattade och värderade. “

Alan Adams, The top Clinic Coach



“ Använd den här tiden till att först prioritera din hälsa och familj, sedan passa på att uppdatera din hemsida med utbildande innehåll, också samla in google reviews från nöjda klienter. Detta kommer hjälpa dig öka din sökordsoptimering och förhoppningsvis driva mer trafik till din hemsida. Det kan också vara en bra tid att uppdatera dina sociala medier. “

Alex Bugg, Web Marketing Clinic



“ Jag tror att hålla dig fokuserad är nyckeln. Använd den här tiden till att ha en kvalitativ kommunikation med dina klienter. Detta genom så många plattformar som möjligt, gärna nyhetsbrev och sociala medier. Att nätverka med kollegor inom branschen kan också hjälpa dig att lära givande saker från varandra.”

Emma Coleman, Nurse prescriber


“Det är viktigt att bibehålla en regelbunden uppdatering för att klargöra statusen av ditt företag, men också uppmuntra till hälsa och välfärd. I dessa tider kan der vara känsligt att släppa erbjudanden och rabatter då det kan se dåligt ut och sluta i en motsatt effekt. Något du däremot kan göra är att visa ditt stöd och hjälpa lokala välgörenheten.”

Julia Kendrick, Kendrick PR



“ Alla är rädda just nu, så försök tänka på vad du kan göra i nuläget utifrån denna situation. Fundera över vad du tidigare har lagt på is, de små sakerna som inte var en lika hög prioritet tidigare. Ett tips är att skriva riktade mail till dina klienter inför vad de ska tänka på efter sin behandling. Var beredd på förändringar detta virus kommer inte vara för evigt.” 

Danny Large, DSL Consulting


“ Detta är ingen tid att luta sig tillbaka och förlita sig på sina kunskaper, utan  en möjlighet att lära dig mer. Se över vilka kvalifikationer du saknar eller behöver en uppdatering av. Nu har du tiden att fördjupa ordentligt och lära dig nya kunskaper, bredda dina horisonter, låt dina klienter se och förstå varför du är den bästa när vi alla återgår till ett vanligt liv. “ 

Sally Taber, JCCP

(Aesthetics magazine may,2020)



Leave a comment