Välj rätt strategi under COVID-19 - kom tillbaka starkare än någonsin – DOCTOR_K
Your cart
Close Alternative Icon

Välj rätt strategi under COVID-19 - kom tillbaka starkare än någonsin

Arrow Thin Left Icon Arrow Thin Right Icon

De goda nyheterna är att det går att planera utan att veta framtiden. Här ska vi förklara hur du planerar din marknadsföring och sättet du kommunicerar på i en oviss framtid. Dessa tips kan hjälpa dig att presentera din klinik till dina klienter med en ny meningsfull riktning. Nu under pandemin när du eventuellt har det något lugnare är det e perfekt tid att se över din marknadsföring och hur den kan förbättras. Det är viktigt att alltid ha en strävan framåt, genom att hålla sig medveten och uppdaterad kan du med enkla medel alltid ligga i framkant.



Se över din prissättning


När du ser över hur du ska kunna bli bättre än dina konkurrenter är det viktigt att analysera och ha full koll på din största konkurrent - dina klienters budget. Även om du tidigare haft koll på din prissättning och dina klienters budget kan detta ha förändrats under pandemin då många har har fått en förändrad inkomst av olika omständigheter. De som tidigare inte haft en ekonomisk oro kan nu tänka en gång extra innan de spenderar sina pengar, och på vad. Det kan vara frestande att sänka dina priser för att snabbt attrahera nya och gamla klienter, men var försiktig, detta kan också vara något som kommer skada ditt företag i längden. när de blir vana vid ett tillfälligt reducerat pris accepterar de sällan att betala det ursprungliga priset framöver, även om deras ekonomi är tillbaka som vanligt. 


Nu vill vi introducera min favorit strategi  “the down marketing offer”, den baseras på att inte reducera priserna på dina vanliga behandlingar, utan skapa nya tillfälliga kombinationsbehandlingar som får det verka som att klienten tjänar på det. På detta sätt kan du ge ett bra erbjudande som inte förstör ditt rykte du har byggt upp, eller få dina erfarenheter att verka sämre. Att sänka priserna kan ge en oseriös approach och gör det mer genomskinligt att något inte går som det ska. Det är viktigt att presentera dessa paket som att klienten tjänar på det så behandlingen får en positiv klang. Dina nya kombos ska verka exklusiva och väl ihopsatta för dina klienters bästa, ekonomiskt och exklusivt. 


“ 57%  rapporterade att de anser sig konsumera opålitlig information online. Med detta i åtanke är det väldigt viktigt att välja sättet du kommunicerar på försiktigt. “


Lyft dina erfarenheter och kunskaper 


Alla negativa situationer, kommer oftast något positivt, nu när det finns mer tid utan klienter och behandlingar är det ett perfekt läge att gå tillbaka till dina rötter och lyfta dina erfarenheter och styrkor ut till dina klienter. Förra året gjorde Wall street journal en undersökning som visade på att influencers i sociala medier förstör hur pass pålitligt olika marknadsföring och samarbeten är, då det inte alltid är ett genuint intresse till produkten utan endast i syfte att tjäna pengar. 57%  rapporterade att de anser sig konsumera opålitlig information online. Med detta i åtanke är det väldigt viktigt att välja sättet du kommunicerar på försiktigt. Det har blivit en trend med medvetna och rimligt resonerande klienter, de tror inte på allt utan vill ha bevis. Därför är det viktigt att din marknadsföring speglar din expertis, utbildning och vilka områden du gör bäst, detta gör dig trovärdig och seriös som behandlare. När de ser att du håller hög kvalite kan de också acceptera något högre priser, för de investerar i något som känns tryggt och säkert. Detta kommer göra dig ett steg före dina konkurrenter. 


Visa din ethos 


I sociala kanaler lyfter många kliniker erbjudanden, senaste behandlingarna och resultat. Ofta missas en personlig ethos och vad du gör unikt så klienter ska komma till just dig. Idag väljer fler klinik med hjärnan och hjärtat på vad de anser passar in med deras värderingar, livsstil och intressen. Om de kan relatera på ett personligt plan och du lyckas sälja in din känsla, kvalite och trovärdighet, har du lyckats. Företag som ha ett syfte och en mening som de kan koppla till sig själva är guld värt. Det ger en säkerhet med återkommande klienter än om du har den senaste behandlingen. 


Pandemin har fått många att tänka om och prioritera företag som de känner stöttar de i behov och jobbar för den bättre saken. Från att donera pengar till lämpliga organisationer, till att lyfta vardagshjältarna inom sjukvården, som fått världen överleva pandemin, visar på att ditt företag bryr sig om mer än bara att sälja behandlingar.


Det är lätt att konstant uppdatera dina kanaler med nya erbjudanden och få tillfälligt sälj men den långsiktiga planen är att visa ett värde med ditt företag. Det är viktigt att inte gömma sig bakom sin sociala profil, utan göra det yttersta utav den, integrera och engagera din publik. Genom att utbilda och vara kreativ med hur du förmedlar din information kan du vara säker på att du sticker ut från den djungel av företag med mediala reklammeddelanden. Våga tänk utanför bara före/ efter bilder och gör något nytt och unikt, var inte rädd. Vi brukar försöka tänka att lägga upp det 75% utbildande innehåll och 25% för att sälja in dina behandlingar. 


Slutsats


Om man ser igenom de tuffa delarna med COVID-19, så erbjuder de också mycket möjligheter. Det ger dig en chans att ta ett steg tillbaka, och komma starkare än någonsin tillbaka med din nya förbättrade strategi. Det är en tid när många blir stressade och väljer fel strategi och slutar satsa på marknadsföring och endast gör erbjudanden med rabatterade priser, vilket bara slutar i panik. Rätt beslut idag kan göra att du hamnar långt före dina konkurrenter, håll dig lugn, var strategisk och ta detta tillfälle till att bli bättre än någonsin.

 

Källa: Aestetics journal