Konsten att göra det bästa med det man har

Många av oss kommer från en klinisk sjukvårdsvärld där vi ofta ska analysera, bedöma och kanske till och med utföra behandlingar på en patient. I den här processen tänker vi oftast inte på allt det där runt omkring.

I den estetiska injektionsvärlden är patienten oftast en frisk klient som vänt sig till oss och därmed förvandlas till en kund och med det sagt plötsligt förväntar sig att få vår expertis från den kliniska världen men kräver också en hög service med tanke på vad hen betalar.

Vad är service förutom det där självklara med leendet? Här kommer mina absolut bästa tips för dig som vill ge din klient mer än en trygg och säker behandling.

 

DEKORERA DIN ARBETSPLATS
Förstärk känslan i miljön me din nisch. Du behöver inte lägga massa pengar på ny inredning.  När du återanvänder sånt som du redan har sparar du inte bara en slant utan visar även att du är kreativ. Alla vill besöka en kreativ artist som ska skapa något vackert i ens ansikte.
KOM IHÅG BADRUMSSPEGELN
Se till att badrummet är fräscht och rent, din klient kommer troligtvis göra minst ett besök där under sin vistelse. Se till att spegeln är ren den kommer med all säkerhet komma till användning. Kan du kanske till och med använda den här platsen som en reklamplats och smyga in någon kampanj?
LÄR KÄNNA DIN KLIENT
Prata med din klient, lär känna din klient. X har valt dig och  kommer välja dig igen om X känner sig sedd och speciell. Våga ställ frågor, våga få fram ett skratt, våga visa känslor. få fram de känslorna. Din klient kommer känna sig trygg.
TVÅ SEKUNDERS REGELN
Man får bara en gång på sig att presentera sig. Det sägs att man har två sekunder på sig att fånga någons uppmärksamhet genom skylten på gatan. Har du inte möjlighet att skylta, satsa på entrén. Känner sig din klient välkommen direkt? Känns det inbjudande? Är det tydligt för klienten var hen ska ta vägen?
INFORMERA
Informera informera informera.. jag kan inte tipsa nog om detta. Information skapar en trygghet. Låt dina klienter bli påminda om dina öppettider, dina priser och dina behandlingar. Har du något viktigt att dela med dig som är av vikt för deras resultat, ge de det nedskrivet. Skriv en lapp, sms:a, maila, skicka ett brev etc. Va kreativ, dina klienter kommer älska det.
STRESSA INTE
Ta god tid på dig, låt din klient vara i fokus! Ingen vill bli behandlad av en stressig person. Ingen vill bli klippt av en stressad frisör. Ingen vill placera fonder hos en stressad bankman. Det är samma här, din klient har valt dig och är väl medveten om att det finns risker med behandlingar. Skapa inte stress genom onödig information eller bristande information.


    Sinnesorgan tar emot information från omgivningen, hjärnan organiserar sinnesintrycken och tolkar slutproduktionen, jag pratar förstås om perception. Det här är en grund för våra handlingar och är en viktig del för våran tankeprocess. Alla vill vi att våra klienter ska lämna oss med goda tankar och kanske till och med lämna en god rad eller två på någon social plattform och slutligen ligga i grund för en nästkommande klient. 

    2014 vann jag ett ärofyllt pris på Stockholm Arlanda Airport och blev utnämnd till årets service enhet. Jag var troligtvis den absolut minsta aktören på en av Sveriges största mötesplatser med över 600 företag och 17500 anställda. 
    Hadde inte en chans att matcha mina kampanjer med de stora hajarna men jag hade alla förutsättningar för att erbjuda mina kunder service av högsta nivå. 

    Varför väljer dina klienter dig? 

     

    Kelli Kader
    // Utbildningsansvarig  

    Akademin